FENOMENA HALO BULAN 9/10/11 !

kecoh dalam FB.Semua status nak pasal bulan je .HAHA
Wah ! Excited gila lah nak update blog .Kagum jap .Korang sempat tengok tak fenomena bulan pada 9/10/11.Unik la tarikhnya !Subhanallah ! Allah Maha Besar ! Kat Malaysia ni jarang berlaku . Tapi pada pengetahuan saya , kat Indonesia selalu berlaku fenomena bulan ni . Ha.. Fenomena bulan ni dipanggil
FENOMENA HALO
. Apa itu fenomena Halo ?

Fenomena halo (bahasa Greek: ἅλως) adalah lingkaran cahaya seakan-akan pelangi yang mengelilingi Matahari atau Bulan. Ia adalah sejenis fenomena optik yang menampilkan bentuk cincin di sekitar sumber cahaya. Di alam biasanya kita lihat saat bulan purnama atau saat matahari terang di siang hari.
Halo sangat besar dan selalu mempunyai diameter yang sama dalam kedaannya di langit. Kadang-kadang hanya sebahagian saja yang muncul. Semakin kecil cincin cahaya yang terbias muncul mengelilingi matahari atau bulan dihasilkan oleh corona , lebih banyak titisan air daripada dibiaskan oleh ais kristal.




PERINGATAN!
Jangan sesekali memandang terus dan lama pada halo. Sembunyikan matahari dari penglihatan di balik binaan, bangunan atau apapun. Berhati-hati apabila mengambil gambar halo tanpa pelindung matahari. Sangat berbahaya untuk mengambil gambar terus terutama bila mengunakan kamera SLR.


Sumber:Google
Thankz for reading :)shayunk kamu . HAHA . comment ?

5 000 idea orang:

=naBieLa sHahRin= said...
This comment has been removed by the author.
=naBieLa sHahRin= said...

wahh!!!first time dgr ni...normally bnde ni jd hujung taun or ble2 je???
btw sy suda follow blog awk..hehe

http://nabielashahrin.blogspot.com

blogciknyonya said...

owh.. first time ? haha .. biasa lah .. kat Malaysia ni jrg berlaku .. so , ble ade fenomena ni , jakun skit .. hehe ..bnde ni jd bila-2 je .. owh .. thankz :)

STORY cik FIFY said...

wahh ajaib nyaa :)

=naBieLa sHahRin= said...

aah mmg nga jakun pon...myb sblm ni ade dgr tp mls nk amek port kot...sbb xdpt nk imagine lg bntik die..hehe