6 TIPS MELUPAKAN SI DIA ( EX )

Pernah tak korang melalui pengalaman putus cinta ? Saya rasa ada yang pernah mengalami . Begitu juga saya . Huhui... Orang kata , tak sampai sejam , kita dah boleh fall in Love . Tapi kalau  untuk melupakan perlukan masa yang lama . Tuhan je yang tahu perasaan kita waktu tu , kan ? tips ni berdasarkan
pengalaman-pengalaman aku selama ni , aku cuba untuk mencungkilnya . silap lah kalau korang kata aku copy and paste ! sebab pengalaman ni lah yang lagi mematangkan aku . ok , ni tipsnya :



Belajar untuk melupakan :
Kalau korang nak melupakan si dia ,  korang boleh padam segala hal/perkara mengenai dia . Sebagai contoh , kalau korang masih menyimpan gambar  atau benda-benda yang si dia telah beri pada korang  , sebenarnya korang dah boleh simpan dah benda-benda tu semua kat dalam stor . Senang cerita , buang . Maaf lah kalau kata-kata saya ni agak kasar . Tapi saya rasa dengan cara tu yang terbaik supaya korang tak selalu terkenangkan si dia . Tak sanggup ? kena lah berusaha kalau korang nak melupakan  si dia . Selain tu , kalau korang still simpan aya-ayat cinta(jiwang) si dia  kat handphone , korang delete supaya korang tak selalu ingat si dia .




Redha/pasrah:
Sebagai orang islam , terima qada' dan qadar . korang kena redha kerana mungkin si dia bukan jodoh korang . Dan korang kena yakin bahawa mungkin ada orang lain yang lebih baik yang akan menggantikan tempat si dia(ex) .Yakinlah bahawa apa yang berlaku , ada hikmahnya dan itu sebenarnya akan mematangkan  hidup korang . Bak kata lagu Ella ft  Deddy doresMendung tak bereti hujan . ececeh ,...


Memaafkan:
Korang kena belajar untuk memaafkan kesalahan si dia . Walaupun si dia telah melukakan hati korang  .
Andai si dia masih ingin bersahabat dengan korang ,  Korang terima . * nak terima atau tidak ,sebenarnya itu terpulang .. Yang penting , korang memaafkan si dia * . Dengan memaafkan si dia , sebenarnya hati korang dah redha dengan apa yang terjadi . Tapi kalau korang still tak boleh memaafkan , tepuk dada tanya selera lah .


Dekatkan diri dengan sang pencipta :
 Yakinlah bahawa Allah lebih mengetahui segalanya  . Dengan mendekatkan diri dengan-Nya ,  saya yakin , korang pasti akan tenang .  Jangan tinggal solat  , banyakkan mengaji . Dan kalau boleh , buat solat hajat dan minta ketenangan jiwa . Dengan mudah , percayalah ... i know u can do it !


Hilangkan kebosanan :
 Kadang-kadang , kalau orang baru putus cinta ni , asyik rasa bosan  je . Bagai semuanya suram . ececeh..
u know why ? Sebab orang yang korang sayang dah tak ada hantar SMS and call ,kan ? Ha... so , korang try buat something . Dengan kata lain , sibukkan diri . Maksud aku disini , sibukkan diri dengan perkara-perkara atau  hobi yang korang suka . Kalau korang suka swimming  , pergilah swimming . Kalau korang suka shopping , pergilah shopping . Sekurang-kurangnya korang punya tension  akan reda walaupun hanya 20/100 % , kan ? jangan asyik duduk terperap kat dalam bilik je . Lagilah korang tension .


Meluahkan:
Dengan cara  meluahkan apa yang terpendam  kat dalam hati korang tu dekat sahabat yang baik dan family yang rapat dan boleh dipercayai . Dengan meluahkannya , tension korang pasti akan reda sedikit demi sedikit .  Macam saya , selain meluahkan  dekat member , saya juga meluahkan perasaan saya dengan menulis diary ,  menjerit bawah bantal , menangis untuk hilangkan kemarahan . Dan yang paling tak boleh blah , saya meluahkan dekat teddy bear saya .  Bagus tak ? .. bagus , kan .. huhui


Luangkan masa:
Kalau korang tengah tension ni kan , korang keluarlah atau hang out dengan kawan-kawan korang supaya korang terhibur . Kadang-kadang kalau dah bersama kawan-kawan ni , boleh jadi gila-gila sebab tak berhenti ketawa dan bercakap . HAHA .. gerenti tension korang hilang sekejap .
Thankz for reading :)shayunk kamu . HAHA . comment ?

0 000 idea orang: